przez Lam » N maja 20, 2007 11:22 am
Kiedyś około tygodnia pisałem program rysujący mapy z .are, rozciągając w miarę sprytnie. Miałem to nieszczęście, że nie robiłem dość często kopii zapasowych, a to były czasy, kiedy nie miałem lustrzanych partycji. Tuż po skończeniu pisania padł mi dysk, a ja nie piszę dwa razy tego samego :)
Tak czy inaczej, problemy z istniejącymi krainami są następujące:
- brak sensownej obsługi wielu poziomów, poza rysowaniem mapy każdego poziomu oddzielnie, co wygląda idiotycznie w przypadku wąskiej wieży (seria mapek na 1 pomieszczenie),
- ciężko narysować "zawinięte" miejsca (czyściec) - jeśli nawet program może jakoś oznaczać pętelki na płaskiej mapie, i tak trzeba wybrać miejsce rozpętlenia, automat na pewno dobrze tego nie zrobi (mój robił tragicznie),
- ciężko narysować sytuację, jaka występuje np. w piramidzie, gdzie jest masa przejść jednostronnych, które mają przejścia w drugą stronę, ale nie w odwrotnym kierunku (zamiast przejścia z 1 do 2 w kierunku SE i możliwości powrotu z 2 do 1 w kierunku NW, jest przejście z 1 do 2 na E, a z 2 do 1 na N - spróbuj to narysować automatem), tam są całe grupy tak połączonych pomieszczeń, nikt nie poprawia krainy, a mapę sobie narysować przecież trzeba,
- nie da się automatycznie ustalić, które pomieszczenia są pod którymi, jeśli nie było przejść pionowych, tu najlepszym przykładem jest dolina elfów z jednym płaskim wejściem po lekkim stoku, a obok urwiska,
- jest problem z nazwami pomieszczeń; mój program malował mapkę, ale nazwy pomieszczeń pokazywał po najechaniu myszką, dzięki temu nie musiał się zastanawiać nad skrótami albo legendami, taka mapka nie nadaje się na stronkę, bo nie pozwala się wydrukować i powiesić na ścianie,
Poza tym z samym rozciąganiem przejść jest problem, że często są dwie możliwości rozciągnięcia każdego przejścia i kraina może wyjść taka albo inna na mapie (np. rozciągnięta w pionie albo poziomie, w zależności od tego, od którego pomieszczenia automat zacznie rysować). Tu też automat nigdy nie zastąpi człowieka, który wie, jak kraina wygląda w sensie geograficznym.