przez Lam » Śr kwi 30, 2003 12:24 pm
Wnioskuję, że gracz używa standardowego telnet.exe z Windows. Jest to rozwiązanie niefortunne z kilku powodów. Każdy rozumie, że telnet, jako protokół uniksowy, a także jako program emulujący uniksowy terminal, jest przez twórców systemu Windows celowo potraktowany po macoszemu. Każdy wie, że telnet z Windows nie obsługuje kolorów, źle obsługuje echo lokalne (obsługa strzałek, kasowania znaków, brak ^R, czyli pokazywania aktualnie edytowanej linii), że niektóre kody olewa albo interpretuje niepoprawnie. Ale chyba nie każdy rozumie, że ten telnet jest (jednak) zgodny z zachowaniem uniksowych terminali, które znaki 0-31 traktują jako znaki kontrolne, także, gdy mają ustawiony 8 bit, czyli są znakami 128-159. A tam właśnie znajdują się w Windows znaki ą i ś. Twórcy wspaniałego standardu CP-1250 nie myśleli o tym, że część Windows sama nie będzie mogła tych liter obsługiwać. Nie byłoby problemu, gdyby telnet z Windows tłumaczył sobie te literki, tak jak umie to robić PuTTY (używa czcionek Windows, ale przyjmuje dane zgodne z Polską Normą oraz międzynarodowymi normami ISO). No i zagadka się rozwiązała, a moja rada - używaj PuTTY.