Strona 1 z 2

Pomoc dla nowych graczy

WiadomośćNapisane: So paź 11, 2003 11:11 pm
przez Morfoth
Jeśli znaleźliście jakiś błąd, przeoczyłem coś ważnego, to piszcie.
Zgłaszam się z tym szczególnie do nowych graczy, którym udało się przebić przez parę podstawowych poziomów - powiedzcie mi z czym mieliście problem, a czego tu nie opisałem!
---------------------------------------------------------------------------------------------

1. Żeby połączyć się z Lacem musisz mieć specjalny program, tzw. telnet. Adres Laca to lac.pl:4000 lub pol-34.lac.pl:4000.

2. Komendy, które wpisujesz nie są zdaniami. Argument każdego polecenia wpisujesz w mianowniku.

Kierunki, w których możesz się poruszać to:
E (wschód); W (zachód); N (północ; S (południe); G (góra); D (dół);
NE (północny-wschód); NW (północny-zachód); SE (południowy-wschód); SW (południowy-zachód)

W świecie Laca są trzy strefy, którymi są Leander, Drimith, oraz Valisandria. Stolicą Leanderu jest Midgaard, Drimith - Tolaria, a Valisandrii - Solace, by więcej dowiedzieć się o tych miastach sięgnij do POMOCY.

Podstawowe komendy:
- P (patrz) - Dzięki tej komendzie możesz rozejrzeć się po pomieszczeniu, w którym aktualnie przebywasz, lub spojrzeć na kogoś/coś co znajduje sie w pomieszczeniu. Dzięki niej możesz również spojrzeć do pojemnika, tudzież ciała. Można używać z argumentem liczbowym, jeśli chodzi o przedmioty, lub postaci. Argument liczbowy umożliwia na spojrzenie na któryś z kolei cel. Będzie on również używany odpowiednio do innych komend.
Składnia: p
lub p <przedmiot/osoba/kierunek> np. p urna, p Morfoth, p zachód
albo p <liczba>.<osoba/przedmiot> np. p 2.miecz, p 2.straznik
tudzież p w <pojemnik/ciało> np. p w sakwa, p w ciało
bądź p w <liczba>.<pojemnik/ciało> np. p w 2.sakwa, p w 2.ciało

- K (kto) - po wpisaniu 'kto' dowiesz się kto jest aktualnie w grze

- . (gawędź) - Ta komenda umożliwi ci na porozumiewanie się z graczami, gdy jesteś Poza Postacią (PP). Za pomocą tego kanału nie wolno ci przeklinać, ani rozmawiać na tematy nie związane ze światem Laca.
Składnia: .<tekst> np. .Witajcie!

- ' (mow) - To polecenie pozwoli ci porozumiewać sie z postaciami w opmieszczeniu, w ktorym się znajdujesz.
Składnia: '<tekst> np. 'Cześć! :)

- ? (pomoc) - Odpowiedź na bardzo wiele twoich pytań. Gdy czegoś nie wiesz, nie znasz jakiejś komendy najpierw zajrzyj do pomocy. Jeśli nie znasz jakiegoś polecenia, to po prostu pomyśl, jak daną czynność byś nazwał i posprawdzaj.
Składnia: ?<polecenie> np. ?bogowie

- sk (skanuj) - Umożliwia ci rozejrzenie się po pomieszczeniach w okół tego, w którym w danej chwili stoisz.

- ek (ekwipunek) - Pokazuje co aktualnie masz na sobie.

- i (inwentarz) - Wyświetla to, co masz w plecaku.

- weź - Podnosisz przedmiot z ziemi, lub bierzesz z pojemnika. Czasem bywa, że gdzieś jest kilka przedmiotów o tej samej nazwie, wtedy jako argument stosujemy liczbę z kropką. Jeśli w pomieszczeniu/pojemniku mamy dużo przedmiotów, a chcemy wyciągnąć wszystkie z jednego rodzaju, to zmienną liczbową zamieniamy na "wsz" (wszystko).
Składnia: weź <przedmiot> np. weź bułka
lub weź <liczba>.<przedmiot> np. weź 2.bułka
albo weź <przedmiot> <pojemnik> np. weź bułka sakwa
tudziez weź <liczba>.<przedmiot> <liczba>.<pojemnik>
np. weź 2.bułka 2.sakwa
bądź weź wszystko

- daj - Dajesz przedmiot, lub pieniądze jakiejś postaci. Tak jak wyżej, jeśli są dwie postaci o tym samym imieniu, można wpisać z argumentem liczbowym.
Składnia: daj <przedmiot> <kto> np. daj płaszcz Morfoth
lub daj <liczba>.<przedmiot> <liczba.><kto> np. daj 2.płaszcz 2.Morfoth
albo daj <ilość> monet <kto> np. daj 10000 monet Morfoth

- włóż - Wkładasz przedmiot w pojemnik. Przydatne, gdy masz za dużo rzeczy w plecaku, a w dodatku można się dzięki temu dobrze zorganizować. Tutaj też przydaje się argument liczbowy. Tak jak w przypadku komendy "weź" możemy tutaj zamienić liczbę, na "wsz".
Składnia: włóż <przedmiot> <pojemnik> np. włóż bułka sakwa
lub włóż <liczba>.<przedmiot> <liczba>.<pojemnik>
np. włóż 4.bułka 3.sak

- kup - Dzięki tej komendzie możesz dokonać zakupu jakiegoś przedmiotu. Gdy w sklepie jest dwóch sprzedawców, jako ostatni argument podajemy sprzedawcę, od którego chcemy daną rzecz kupić. Jeśli jest jeden, to nie musisz tego robić. Można tutaj stosować argument liczbowy.
Składnia: kup <ilość> <przedmiot> <sprzedawca> np. kup bułka piekarz
lub kup <ilość> <liczba>.<przedmiot> np. kup 2.rózdżka

- sprzedaj - Sprzedaż to najprostrzy możliwy sposób na zarobienie mamony. Można podawać argument liczbowy. Żeby coś sprzedać, musisz mieć na to kupca, więc np. piekarz nie kupi od ciebie miecza, a zbrojownik rózdżki.
Składnia: sprzedaj <przedmiot> <sprzedawca> np. sprzedaj miecz zbrojownik
lub sprzedaj <liczba>.<przedmiot> np. sprzedaj 2.miecz

- lista - To polecenie pozwala na sprawdzenie przedmiotów, które ma na sprzedaż dany kupiec. Można sprawdzać jakie przedmioty z danego rodzaju ma sprzedawca. Jeśli jest dwóch sprzedawców w klspie, to musisz napisać, o którego ci chodzi.
Składnia: lista <sprzedawca> np. lista piekarz
lub lista <to_co_nas_interesuje> np. lista miecze

- wyceń - Jeśli obok ciebie jest sprzedawca, to powie ci za ile kupi od ciebie dany przedmiot. Argument liczbowy również jest przydatny.
Składnia: wyceń <przedmiot> np. wyceń miecz
lub wyceń <liczba>.<przedmiot> np. wyceń 2.miecz

- pu (punktacja) - Wiele informacji na temat twojej postaci. Statystyki zabójstw, atrybuty, pieniądze i inne.

- wpł (wpływy) - Znajdują się tam informacje o czarach, które aktualnie na Ciebie wpływają.

- śpij - Gdy śpisz, twoje punkty many, życie, oraz ruch odradzają się dużo szybciej.

- obudź - Możesz w ten sposób obudzić się ze snu, bądź innego gracza.
Skladnia: obudź
lub obudź <gracz> np. Obudź Morfoth

- wypoczywaj - Przydatna komenda, gdy chcemy z kimś porozmawiać, popatrzeć co w danej chwili dzieje się w naszym pomieszczeniu. Punkty odradzają się szybciej niż w przypadku zwykłego stania, ale wolniej niż podczas snu. Podczas wypoczynku nie można rzucać czarów, kupować czegoś w sklepie.

- wstań - Wstajesz z ziemi po wypoczynku, lub budzisz się ze snu.

- odk (odklucz) - Komenda ta pozwoli ci odkluczyć drzwi, lub przedmioty zamknięte na zamek. Oczywiście żeby to zrobić, musisz mieć odpowiedni klucz:).
Składnia: odk <kierunek> np. odk e
lub odk <drzwi/pojemnik> np. odk brama

- o (otwórz) - Polecenie to pozwoli ci na otworzenie jakiegoś pojemnika, lub drzwi
Składnia: o <pojemnik> np. o sakwa
lub o <kierunek/drzwi> np. o e, o brama

- opcja - Dzięki tej komendzie możesz ustawić opcje swojej postaci. Opcja bez argumentu pokazuje co jest włączone, a co wyłączone. "Opcja +" włącza, a "opcja -" wyłącza daną preferencję.
Składnia: opcja +<opcja> np. opcja +rabowanie
lub opcja -<opcja> np. opcja -rabowanie

- pij - Pijesz z jakiegoś naczynia.
Składnia: pij <naczynie> np. pij bukłak, pij butelka

- jedz - Zjadasz pożywienie.
Składnia: jedz <przedmiot> np. jedz bułka, jedz chleb

- krainy - wyświetla nazwę wszystkich krain. Podaje nazwę krainy, od poziomu do poziomu w nawiasach kwadratowych, oraz kto krainę stworzył/przetłumaczył. Możesz również dowiedzieć się jakie są krainy tylko w twojej strefie.
Składnia: krainy
lub krainy lea/dri/val (odpowiednio: leander/drimith/valisandria)

- ćwicz - od trzeciego poziomu możesz ćwiczyć swoje umiejętności.
Składnia: ćwicz <umiejętność>

- trenuj - dzięki temu poleceniu możesz trenować atrybuty, o tym w następnym punkcie.
Składnia: trenuj <atrybut> np. trenuj mądrość

- umi (umiejętności) - ta komenda pokazuje ci wszystkie dostępne Ci umiejętności wraz z poziomami, które musisz osiągnąć, by móc wyćwiczyć daną z nich. Możesz również sprawdzić umiejętności innych profesji. Gdy chcesz sprawdzić umiejętności innej profesji, musisz jako argument podać trzyliterowy skrót jej nazwy.
Składnia: umiejętności
lub umiejętności <profesja> np. umi psi, umi mni,

- = (rozważ) - Polecenie to umożliwi ci na porównanie swoich szans z daną postacią. Pierwsze zdanie porównuje wasz poziom, a drugie liczbę punktów uderzeniowych. Stosuj zawsze przed walką. Można używać z argumentem liczbowym.
Składnia: =<postać> np. =potwór
lub =<liczba>.<postać> np. =2.potwór

- z (zabij) - Doświadczenie zdobywa się poprzez zabijanie różnych postaci. Komenda ta umożliwia atak na danego potworka. Walka toczy się samoczynnie, dopóki nie wyćwiczysz sobie umiejętności, które pozwolą ci wpływać na jej przebieg.
Składnia: zabij <postać>
lub zabij <liczba>.<postać>

- uci (uciekaj) - Jeśli walka przebiega nie po twojej myśli, możesz uciec. Jeśli ci się uda, to tracisz 25 punktów doświadczenia, jeśli nie - 10, ale co tam doświadczenie, lepiej uciec, niż zginąć, prawda?

- / (przywołanie) - Ta komenad umozliwia ci przeniesienie się do świątyni twojego miasta. W przypadku Leanderu - jest to Świątynia Midgaardu, czyli tam gdzie stoi kat. Drimith - Główne Skrzyżowanie, stoi tam Potężny Strażnik. Jeśli chodzi o Valisandrię, jest to Skrzyżowanie ulicy Mew z ulicą Główną, tuż obok KoRNiKa. Jeśli podczas walki będziesz chciał się przywołać, to stracisz 25dś, jeśli ci się nie powiedzie, albo 50dś, w przypadku, gdy ci się uda.


Aktualnie dostępne profesje to:
złodziej (zło), wojownik (woj), mnich (mni), mag (mag),
szpieg (szp), kleryk (kle), nekromanta (nek), psionik (psi).

***Należy pamiętać, że większość komend, jak i argumentów do nich, można skracać do kilkuliterowych komend! Zamiast pisać "patrz jasiu", możesz wpisać po prostu "p j".


3. Mud Szkoła

Czytaj plakaty, tabliczki i wszelkie opisy! Zawierają wiele informacji i wiedzy, która będzie ci potrzebna w przyszłości!

Na początku najlepiej odwiedzić salę treningową (n w od wejścia do Mud szkoły), gdzie możesz kształcić swoje atrybuty:

a) MĄDROŚĆ, która wpływa na:
- ilość sesji ćwiczeń dostawanych co poziom.

b) BUDOWA, która wpływa na:
- ilość punktów uderzeniowych (pu), którą dostajesz co poziom
- szybkość odradzania się punktów uderzeniowych na godzinę gry.

c) INTELIGENCJĘ, która wpływa na:
- ilość punktów many, którą dostajesz co poziom.
- szybkość uczenia się przez ciebie umiejętności.
- szybkość odradzania się many na godzinę gry.

d) ZRĘCZNOŚĆ, która wpływa na:
- prawdopodobieństwo uniknięcia, lub sparowania ciosu.
- im więcej zręczności, tym mniejsze jest KP (Klasa Pancerza, im mniej, tym lepiej dla Ciebie).
- i wszelkie czynności związane z poruszaniem się (kopanie, rozbrajanie itp.).

e) SIŁĘ, która wpływa na:
- ciężar przedmiotów, który jesteś w stanie udźwignąć.
- ilość przedmiotów noszonych w plecaku.
- na to, jak ciężką bronią jesteś w stanie walczyć.
- obrażenia zadawane przeciwnikowi

f)Trenować możesz również pu, manę, oraz ruch, czego raczej nie robi się na początku gry.

Po dotarciu do sali treningowej najlepiej zainwestować swoje sesje ćwiczeń w mądrość wpisując kilkukrotnie 'tre mad' (trenuj mądrość). Po wytrenowaniu jej na maksymalny poziom (może Ci to zająć jeden, lub więcej poziomów) warto swoje sesje ćwiczeń włożyć w budowę (w przypadku profesji walczących), lub inteligencje (w przypadku profesji magicznych).

Po wykorzystaniu swoich sesji ćwiczeń (ilość ich możesz sprawdzić w punktacji (pu)) najlepiej udać się do uzdrowiciela, który rzuci trzy czary ochronne. Są nimi błogosławieństwo, taktyki bitewne, oraz magiczna osłona. Staraj się mieć te czary zawsze we wpływach, gdyż powaznie wpływają na szanse w wygranej. Uzdrowiciel każdego miasta znajduje się w:
- Tolaria (stolica Drimith) - / 4n
- Solace (stolica Valisandrii) - / 3g
- Midgaard (stolica Leanderu) - / n
Gdy uzdrowiciel rzuci na ciebie czary ochronne, możesz spokojnie wrócić do mud szkoły. Żeby się tam znaleźć musisz dojść do miejsca, z którego się przywołujesz i rozejrzeć się poleceniem 'skanuj'. Gdy będziesz stał w wejściu do Mud Szkoły idź na północ, aż dojdziesz do Sługi Bogów. Jeśli do niego odpowiednio zagadniesz, to rzuci na ciebie siłę olbrzyma, magiczną tarczę, lub lekkie leczenie. Gdy już będziesz miał wszystkie czary we wpływach, idź na zachód. Musisz się tam przebić przez parę pomieszczeń, by dojść do Opiekuna. Gdy już do niego dojdziesz, zabij potwory znajdujące się wokoło niego i ubierz ekwipunek, który wyjmiesz z ciał. Po zabiciu potworów udaj się do pomieszczenia znajdującego się na dół od Opiekuna. Znajdziesz tam więcej potworów do zabicia, a idąc jeszcze raz na dół trafisz w pobliże sklepu. W sklepie możesz kupić bukłak na wodę, oraz bułki. W pokoju znajdującym się na północ od sklepu musisz znaleźć drzwi. Przejdź przez nie i zabij kreaturę znajdującą się na północ od pomieszczenia za drzwiami. Ma ona klucz, który będzie ci potrzebny do odkluczenia drzwi na wschód. Stoi tam bestia, która posiada twój dyplom. Dyplom Mud-Szkoły to przedmiot magiczny, wpływa pozytywnie na twoją budowę, oraz mądrość. Nie zapomnij go ubrać! Po ukończeniu Mud Szkoły warto udać się na arenę i nabrać tam doświadczenia.

4. Pierwsze kroki w świecie Laca.
Gdy ukończysz już Mud Szkołę i będziesz miał około trzeciego poziomu, przyjdzie czas na wyruszenie w świat. Jedną z ważniejszych rzeczy w rozpoczęciu przygody jest dobre poznanie swojego miasta. Powinieneś się dowiedzieć gdzie jest twoja gildia, gdzie są bramy i sklepy. Po skończeniu zwiedzania musisz znaleźć sobie jakąś krainę, w której będziesz mógł zdobywać doświadczenie. Skorzystaj z polecenia 'krainy' z argumentem twojej strefy i idź do sprzedawcy dróg w swoim mieście, który znajduje się w:
- Tolaria - / 2s w
- Solace - / n w
- Midgaard - / s e g
Pożywienie możesz zdobyć nie tylko w Mud-Szkole, ale także w piekarni.
- Tolaria - / w s
- Solace - / 4w 3s e
- Midgaard - / 2s w n
Jeśli nie masz pewności, czy twój wybór krainy jest słuszny, po prostu zapytaj grzecznie kogoś o wyższym poziomie. Jest duże prawdopodobieństwo, że ci odpowie.

Tak! To już koniec wstępu!
Teraz sio poznawać świat i kumpli do wojaczki!
Pozdrawiam i życzę powodzenia.
Morfoth

WiadomośćNapisane: N paź 12, 2003 10:31 am
przez Gerino
Bardzo ładnie ale się rypnąłeś w jednym miejscu:
patrz (...) Dzięki niej możesz również spojrzeć do pojemnika, tudzież ciała.


Tak się składa, że gdy napiszemy patrz sakwa to zobaczymy opis sakwy, by obejrzeć jej zawartość piszemy ob(ejrz) sakwa. No, chyba że urzyjemy patrz w sakwa, ale tego nie napisałeś :)

WiadomośćNapisane: N paź 12, 2003 10:57 am
przez Khrell
tudzież p w <pojemnik/ciało> np. p w sakwa, p w ciało

Napisał... że tak to trzeba uŻyć. :)

WiadomośćNapisane: N paź 12, 2003 2:00 pm
przez Alandar
Dwie sprawy ktore mi sie narzucily po pobierznym przeczytaniu:
1. Nie napisales nic o poleceniu wplywy, tudziez dzialanie, a kazesz graczom pilnowac zeby mieli tam odpowiednie czary :)
2. Proponuje zaznaczyc przy komendzie odklucz dosc oczywista sprawe... choc moze nie dla kazdego... mianowicie ze zeby odkluczyc musisz posiadac odpowiedni klucz. Poza tym pojemniki tez moga byc zakluczone.

PS. Gerino... szkoda gadac.

WiadomośćNapisane: N paź 12, 2003 2:32 pm
przez Gerino
Ojć, wydawało mi się, że tam tego nie ma. No cóż....

WiadomośćNapisane: N paź 12, 2003 2:44 pm
przez Morfoth
Alandar napisał(a):Dwie sprawy ktore mi sie narzucily po pobierznym przeczytaniu:
1. Nie napisales nic o poleceniu wplywy, tudziez dzialanie, a kazesz graczom pilnowac zeby mieli tam odpowiednie czary :)


Morfoth napisał(a):- pu (punktacja) - Wiele informacji na temat twojej postaci. Statystyki zabójstw, atrybuty, pieniądze i inne.

- wpł (wpływy) - Znajdują się tam informacje o czarach, które aktualnie na Ciebie wpływają.

- śpij - Gdy śpisz, twoje punkty many, życie, oraz ruch odradzają się dużo szybciej.

Napisałem, ale nie zauważyłeś ;)

Alandar napisał(a):2. Proponuje zaznaczyc przy komendzie odklucz dosc oczywista sprawe... choc moze nie dla kazdego... mianowicie ze zeby odkluczyc musisz posiadac odpowiedni klucz. Poza tym pojemniki tez moga byc zakluczone.

Poprawione.
Teraz potrzebuję czyjejś pomocy, żeby to rzucić do htmla, a więc...?

WiadomośćNapisane: N paź 12, 2003 2:48 pm
przez Alandar
A i jeszcze jedno... mozesz zaznaczyc ze <liczba> w np wloz <liczba>.bulk sakw moze byc zastapiona skrotem wsz czyli np wlo wsz.bulk sakw. Wielce przydatna rzecz :)
Co do HTMLa to, pomimo ze kiedys sklecilem jakas stronke, nie jestem tu najlepiej poinformowana osoba. Proponowalbym uzyc jakiegos edytora. Jest ich od ... bardzo duzo, swego czasu pamietam ze niezlym i polskim byl Pajaczek.

WiadomośćNapisane: N paź 12, 2003 3:08 pm
przez Morfoth
Zrobione jak pan bóg przykazał.
Alandar, pomożesz w zrobieniu tego tworu ładniejszym?

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 4:34 am
przez Malven
Uważam, że podstaw grania powinna uczyć jednak szkoła. Jak się tak dzisiaj po niej przeszedłem to znalazłem kupę błędów.. istnieje tyle lat i nikt tego nie widział? Widocznie mało ludzi czyta co tam jest napisane a znaleźć można większość tych informacji które napisał Morfoth. Co do obszernej pomocy na stronie to nie jestem do tego pomysłu przekonany, ponieważ to jeszcze bardziej upewni graczy, że ukończenie szkoły jest im niepotrzebne. Niektórych rzeczy może i rzeczywiście w niej brak ale wolałbym, żeby po prostu zostały tam dopisane. Po co mówić ludziom od razu wszystko.. kto ma klucz do drzwi do dyplomu na przykład? Jak poczytają opisy to znajdą. A jak nie znajdą to może po prostu gra w mudy nie jest wcale ich powołaniem :) I tak mamy na Lacu za niskie średnie IQ. Także ja myślę tak: na stronie absolutne podstawy: Jak się połączyć, poruszać, nawiązać może jakiś kontakt i WIELKIMI LITERAMI ZACHECIĆ DO UWAZNEGO ZWIEDZENIA SZKOLY I CZYTANIA POMOCY.

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 10:33 am
przez Lam
Nie czytałem zbyt dokładnie, ale:
- Od wieków usiłuję przekonać Was do pisania "polecenia", a nie "komendy". Prooszę, ładnie proszę, dajcie mi chociaż tę radość.
- Pierwszym poleceniem, jakie w ogóle powinno się pojawić na liście powinno być nie P (patrz), ale ? (pomoc). Pomoc jest tam wymieniona, ale na tyle daleko, że nie doczytałem. Przy okazji można wspomnieć, że istnienie polecenie "polecenia", polecenie "umiejętności" i że stamtąd można brać tematy do szukania w pomocy. Dodatkowo brak jest opisu polecenia "polecenia" (głównie chodzi mi o poszukiwanie skrótów - ktoś mówi mi "wpisz wp", a ja nie wiem, od czego to skrót - piszę "pole wp" i wiem, że chodzi o wpływy). Przy okazji wspomnienia o tym, wp, nie wpł, po co się przemęczać?
- Nie wiem, co to Mud Szkoła. Mój mud to Lac i nazywa się Lac, a nie Mud Lac. A Mud Szkoła? Nie znam. Może chodzi o szkołę muda?

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 10:48 am
przez Ulryk-away
2. Komendy, które wpisujesz nie są zdaniami. Argument każdego polecenia wpisujesz w mianowniku.

lub lista <to_co_nas_interesuje> np. lista miecze

-------------------
- pij - Pijesz z jakiegoś naczynia.
Składnia: pij <naczynie> np. pij bukłak, pij butelka


Można też pić z fontanny, źródełek i innych zbiorników wodnych
-------------------
Są w tym tekście literówki. Nie podam jakie, bo na pewno nie wypatrzyłem wszystkich, a tak to będziesz miał motywację do przeczytania tego ponownie.

Re: Pomoc dla nowych graczy

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 10:53 am
przez Lam
Morfoth napisał(a): Składnia: lista <sprzedawca> np. lista piekarz

Chyba lista wsz piekarz? Polecam ?kup (?lista jakoś nie działa, zaraz naprawię). (wycięta uwaga o literówkach po sugestii Ulryka)
No i "lista" jest w zupełnie innym miejscu niż "kup"...

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 2:11 pm
przez Glow
Pięknie Morfoth. Fajnie że Ci się chiało. Ja wypowiem się jako nowicjusz, może coś podpowiem.

Posługuję się takimi skrótami:
- lista lub lis gdzie tylko można coś kupić
- pij woda zamiast pij bukłak, szklaka, wiadro czy co tam jeszcze
- obejrz urna a nie patrz w urna
Oczywiście skracam do pierwszych dwóch lub trzech liter każde polecenie, które tylko można.

Polecenia czy komendy? Ja pisałem komendy, sokoro ma być polecenia to po co są jeszcze komendy?

Zgadzam się Malvenem, jeśli ktoś bedzie chciał grać w Laca, to zagłębi się w pomoce na stronie i te dostępne w świecie Laca, popyta ludzi i da sobie radę. Jeśli jednak dopadnie go frustracja, to sobie odpuści i nigdy już nie zaisteresuje się mudami lub poszuka innego, gdzie znajdzie więcej informacji. Cały czas mówię o całkiem początkujacych graczach mudów.

Tak więc cały tekst powinien być krótki i bardzo czytelny. Komendy powinny być pogrubione, najlepiej jeszcze w innym kolorze. Wszystko tak, aby każdy laik mógł szybko zacząć grać, odnieść kilka sukcesów w szkole muda i nabrać ochoty na dalszę zabawę.

Warto chodźby zdaniem wspomnieć o śmierci i konsekwencjach wygrania lub przegrania walki z innym graczem.

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 2:37 pm
przez Ulryk-away
Ja proponuję dopisać, aby zapisać w postaci swój adres email (polecenie "email"). Pozwoli to graczom uniknąć problemów z zapomnianym hasłem, ewentualnie skontaktować się z nimii w razie nagłej potrzeby.

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 7:55 pm
przez Glow
Sam na to wpadłem przeglądając dostępne polecenia, a ponoć to masochizm.

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 8:19 pm
przez Gerino
Też przeczytałem cała pomoc, dosłownie wszelką jaką znalazłem i była mi dostępna :)

Re: Pomoc dla nowych graczy

WiadomośćNapisane: Pn paź 13, 2003 9:32 pm
przez Morfoth
Lam napisał(a):No i "lista" jest w zupełnie innym miejscu niż "kup"...


"Lista" jest pod "sprzedaj", które z kolei jest pod "kup". Nie wiem o co chodzi.

Zredaguję to wszystko jeszcze, ale ważne, że jest się od czego odbić.

WiadomośćNapisane: Śr paź 22, 2003 7:21 pm
przez Morfoth
http://qwisacz.w.interia.pl/index.html

Brzydkie, acz lepiej jak na razie nie potrafię.

WiadomośćNapisane: Śr paź 22, 2003 7:54 pm
przez Gerino
Zmień tło, na monochromatycznych monitorach to musi pięknie wyglądać...

WiadomośćNapisane: Śr paź 22, 2003 9:43 pm
przez Ulryk-away
Przede wszystkim, to zmień kodowanie na ISO-8859-2.

WiadomośćNapisane: Cz paź 23, 2003 1:40 am
przez Alandar
Morfothu... Ja nie wypowiem na temtay merytoryczne bo po prostu nie bde sobie psul wzroku na takie cos. Wiem ze masz dobre checi, ale zrob cos z tym. I polskie literki szwankuja. Nie mow ze nie stac cie na nic innego bo zmiana kombinacji tlo/tekst nie jest zbyt zkomplikowana, szczegolnie skoro poradziles sobie z roznokolorowym tekstem. Wiec, czekam na kolejna wersje :)

WiadomośćNapisane: Cz paź 23, 2003 9:55 am
przez Glow
Heh... przeczytałem całość i mnie się podoba. Trochę jeszcze trzeba popracować nad tym... przedewszystkim uwzględnić te poprwaki o których tu wspomniano. Morfoth odwalił dobrą robotę, fajnie to wygląda i jest szybsze w odbiorze od pomocy na stronie Laca. Można nawet jeszcze bardziej obkroić to z tekstu. Ja już polecam znajomym.

WiadomośćNapisane: Cz paź 23, 2003 1:17 pm
przez Lam
Dawno, dawno temu, została przyjęta konwencja zapisywania składni poleceń. Charakteryzuje się ona tym, że argumenty obowiązakowe zapisuje się w nawiasach trójkątnych, a opcjonalne w kwadratowych. Wiem, że to rozumiesz, dlatego nie rozumiem, dlaczego postanowiłeś ją złamać.

WiadomośćNapisane: Cz paź 23, 2003 6:33 pm
przez Morfoth
Konwencję złamałem ze wzgląd na brak wiedzy. Gdy piszę w nawiasach trójkątnych to przeglądarka interpretuje to co jest w środku jako polecenie i nie wyświetla tego. Jak to zmienić? (Specjalnie dałem nawiasy kwadratowe, by było łatwiej z zamienianiem).

Co do kolorów, to widocznie mój komputer nie nadaje się do bawienia się szarościami, u mnie widać wszystko wyraźnie;).

Pozmieniam to co chcecie w weekend.

WiadomośćNapisane: Pt paź 24, 2003 9:25 am
przez Lam
Morfoth napisał(a):Gdy piszę w nawiasach trójkątnych to przeglądarka interpretuje to co jest w środku jako polecenie i nie wyświetla tego.

&lt;dupa&gt;

WiadomośćNapisane: N paź 26, 2003 11:19 am
przez Morfoth
http://qwisacz.w.interia.pl/index.html
Dzięki dla Alandara, który niespodziewanie rzucił się do pomocy:).

WiadomośćNapisane: N paź 26, 2003 1:25 pm
przez Gerino
Kodowanie :)
Ja mam krzaczki ^^

Oj, poprawka, mam tylko krzaczki zamiast "ś" jak świr.

WiadomośćNapisane: N paź 26, 2003 1:33 pm
przez Lam
A u mnie wszystko normalnie. Dziwne,że źle widzisz tylko "ś", skoro powinieneś też źle widzieć "ą" i "ź"...

WiadomośćNapisane: N paź 26, 2003 1:41 pm
przez Alandar
Na http://lesio.home.staszic.waw.pl/pub/lac dorzucilem juz
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
Teraz wszystkim Gerinom bedzie sie samo ustawialo odpowiednie kodowanie.
Morfothu, dodaj to tez na interii (oczywiscie w sekcji <head>:) albo przerzuc tam poprawiona wersje.

WiadomośćNapisane: N paź 26, 2003 3:14 pm
przez Morfoth
Dodano:)

AlandarU mówiłem, że się odmienia "Morfocie".

WiadomośćNapisane: Wt lis 04, 2003 10:59 pm
przez Twono
Witaj Morfocie!
W związku z tym, że podejmowałeś się szlachetnego czynu (poradnik
początkującego Lacowca) mam do Ciebie kilka pytań:
1)Koleś (Than) ma dla mnie zlecenie, ale jak mam je przyjąć? Jak
wpisuję 'zadania' to Lac mówi, że nie wie o żadnym zadaniu, a jak
wpisuję powiedz 'coś tam' to mówi, że nie umiem telepatycznie się
porozumiewać (wojownik 8 poziom).
2)Czy przedmioty mają opisy tj. skąd mam wiedzieć czy gnomi miecz jest
lepszy, czy długi miecz (oba wymagają 5 poziomu)?
3)Jakie się możliwe interakcje z osobami w grze (nie graczami) np.
płaszczkiem w Middgardzie, albo młodzieńcami w Shire?
4)Jeżeli wybrałem silę olbrzyma na początku, to mam tę um. od razu,
czy po odpowiednim poziomie? Jeśli od razu to dlaczego nie mogę tego
wyczarować?
Uff! Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi lub wskazówki.

WiadomośćNapisane: Śr lis 05, 2003 12:05 am
przez Kalia
Wiem, że to było do Morfa ale sie chyba nie obrazisz jak ja Ci odpowiem na Twoje pytania:) A więc:

Ad 1.
Jak mobek daje Ci zadanie do wykonania i chcesz je przyjąć to nie musisz z nim sie porozumieć za pomocą telepatii. Wystarczy, że wpiszesz mów zadanie czy co on tam chce, żebyś powiedział albo jak wolisz możesz napisać poprostu 'zadanie (przed słowem zadanie jest apostrof).

Ad 2.

Przedmioty maja opisy(patrz przedmiot) ale tak nie dowiesz sie, która broń jest lepsza.Jeśli masz umiejętność identyfikacja, jak sama nazwa wskazuje, możesz zidentyfikować oba przedmioty i wywnioskować, który jest dla Ciebie bardziej odpowiedni (im mniejsze przedmiot ma kp, tym lepiej; zobacz też jakie zadaje obrażenia i jakie daje bonusy do atrybutów itp.)Aby sprawdzić czy posiadasz taką umiejętność jak identyfikacja napisz um twojaprofesja czyli np um mag, um wojownik itp. Jeżeli posiadasz taką umiejętność, to musisz ją wyćwiczyć w szkole u nauczyciela (/ g n e), jeżeli masz jakieś sesje ćwiczeń.Jeżeli nie masz takiej umiejętności to możesz poprosić jakiegoś gracza, żeby Ci zidentyfikował te przedmioty.

Ad 3.

Nie wiem za bardzo o co Ci chodzi.Jeżeli chodzi Ci o to, co możesz zrobić np. z młodzieńcami w Shire to praktycznie możesz zrobić z nimi co chcesz.Możesz zabić, okraść, kopnąć, uśmiechnąć sie, pocałowac itp.

Ad 4.

No więc jak juz wcześniej pisałam musisz wyćwiczyć.Jak będziesz już u nauczyciela wpisz ćwicz .Twoim oczom ukaże sie lista umiejętności, które możesz wyćwiczyć (takie, które są dostępne na Twój poziom). Jeśli nie ma tam siły olbrzyma, to możesz sprawdzić na który poziom jest ten czar wpisując um twojaprofesja .

WiadomośćNapisane: Śr lis 05, 2003 2:30 am
przez Jemkit
Kalia napisał(a):Ad 2.
Przedmioty maja opisy(patrz przedmiot) (...)


Ja bym proponowal polecenie porownaj :P

WiadomośćNapisane: Śr lis 05, 2003 3:29 am
przez Malven
Dwa przedmioty możesz spróbować porównać (pomoc porównaj), ale porównanie nie bierze pod uwagę magicznych cech przedmiotu.
Aby zobaczyć jego magiczne współczynniki zidentyfikuj przedmiot czarem 'identyfikacja', jeśli nie nauczyłeś się tego czaru kup zwój identyfikacji u czarodzieja w mieście.
Im wyższą klasę pancerza (kp) ma przedmiot tym lepiej ponieważ jest ono odejmowane od twojego kp, a im niższe masz ty tym lepiej dla ciebie. Niektóre przedmioty dodatkowo wpływają na kp i dopiero tutaj niższy współczynnik jest lepszy ponieważ jest on dodawany.
Jeśli chcesz zobaczyć jakie masz wyćwiczone czary i umiejętności wpisz 'ćwicz' gdziekolwiek. Jeśli chcesz zobaczyć te które już wyćwiczyłeś oraz te, które w danej chwili możesz wyćwiczyć wpisz 'ćwicz' obok nauczyciela w szkole lub gildii.
Jeżeli chcesz zobaczyć wszystki umiejętności które będą TOBIE dostępne w grze wraz z poziomami od których możesz je ćwiczyć wpisz 'umiejętności', a jeżeli chodzi ci o umiejętności danej profesji 'umiejętności <pro>' gdzie zamiast <pro> piszesz 3-literowy skrót nazwy tej profesji, np. 'umi kle'.
UWAGA! Jeśli dla przykładu jesteś klerykiem to wykonanie poleceń 'umi' oraz 'umi kle' może przynieść pewne różnice wynikające z tego, że w tym pierwszym przykładzie znajdą się tylko te umiejki dodatkowe (to te oznaczone * i na biało), które wybrałeś zakładając postać, a w drugim wszystkie, które były do wyboru.
To by było tyle.. trochę dokładniej i bez błędów.

WiadomośćNapisane: Śr lis 05, 2003 6:49 pm
przez Morfoth
Jeśli chodzi o Thana, to zamiast powiedzieć do niego telepatycznie - spróbuj mu szepnąć. (szepcz Than zadanie)

WiadomośćNapisane: Cz lis 06, 2003 12:03 pm
przez Val
Jemkit napisał(a):Ja bym proponowal polecenie porownaj :P

Wiedziałem, że jesteś głupi, ale że aż tak???

WiadomośćNapisane: Cz lis 06, 2003 5:09 pm
przez Lam
Osobiście zawsze robię sobie 'pu' z jednym przedmiotem, zakładam drugi (zdejmując pierwszy automatycznie), kolejny raz 'pu' i porównuję :) Jeśli nic się nie zmienia, to znaczy, że albo przedmiot na nic nie umie wpływać, albo na mnie już się bardziej wpływać nie da, czyli nie jest mi on i tak potrzebny :) Nawet na wyższych poziomach nie zawsze chce mi się biegać za identyfikacją :)

WiadomośćNapisane: Cz lis 20, 2003 11:01 pm
przez Morfoth
Wpływać może o rzeczy, których w pu nie ma. Nie ma np. ochrony przed czarami, bądź ochrony przed zionięciem, co mnie nieraz bardzo denerwuje.

WiadomośćNapisane: So gru 06, 2003 7:51 pm
przez pan_bik
jak mam uleczyć sie ze ślepoty.chcialem kupic czar ale sie nie da.

WiadomośćNapisane: So gru 06, 2003 8:03 pm
przez Ulryk-away
wpisz dokładnie (co do znaku, łącznie z takimi o ' ):
Kod: Zaznacz cały
kup 'leczenie ślepoty'

WiadomośćNapisane: Pn gru 08, 2003 4:47 pm
przez pan_bik
A gdzie mozna kupic kolek Jestem w valisandrii

WiadomośćNapisane: Pn gru 08, 2003 7:14 pm
przez Gerino
Kołków aktualnie nie ma na wyposażeniu sklepów w Valisandrii. Ale za to banany przywieźli.

WiadomośćNapisane: Pn gru 08, 2003 7:23 pm
przez pan_bik
To gdzie są
po co jest ta umiejętność ?!!!!!

WiadomośćNapisane: Pn gru 08, 2003 8:02 pm
przez Gerino
Kupić ich nie kupisz, ale mozesz je zdobyć "na wrogu". Szukajcie a znajdziecie, proście, a będzie wam dane. Po za tym kołek i tak na niskim poziomie ci sie nie przyda<=]

WiadomośćNapisane: So gru 13, 2003 12:21 pm
przez pan_bik
A ską wiesz który mam poziom

WiadomośćNapisane: So gru 13, 2003 1:35 pm
przez pan_bik
A jak mogę stać się wampirem?
Bardzo chętnie nim zostanę.

WiadomośćNapisane: N gru 21, 2003 5:00 pm
przez pan_bik
Co to znaczy?
Pierwsza broń: Bonus uderzeniowy: 35 obrażeniowy: 11.
Druga broń : Bonus uderzeniowy: 35 obrażeniowy: 11
I czy jak mam dwie bronie to kazda moze podwójnie atakowac?

WiadomośćNapisane: Wt gru 23, 2003 2:06 am
przez Alandar
Bonus uderzeniowy to takie coś co zwiększa nieco szanse na trafienie przeciwnika.
Bonus obrażeniony natomiast zwiększa obrażenia zadane przeciwnikowi jak już uda Ci się go trafić.
W przykładzie bonusy podane są dwukrotnie bowiem licza się oddzielnie dla każdej broni.
Co do dwóch broni to polecam "?dwie bronie" na Lacu.
PS. W sumie przydała by się ?bonusy.

WiadomośćNapisane: Wt gru 23, 2003 11:39 am
przez Lam
Alandarze, jesteś dziwny, bo godzinę wcześniej grałeś na Lacu z tymi pomocami.

Lam wydaje z siebie głośne "Hmm'.

WiadomośćNapisane: Wt gru 23, 2003 5:33 pm
przez pan_bik
Mam problem zostałem zniony przez uzdrowiciela co mam zrobić ?