13 marca 1997 roku, o godzinie 3 w nocy, po raz pierwszy uruchomiłem eksperymentalnego muda z pełną polską odmianą. Mimo, że dotyczyło to tylko jednej krainy i niewielu komunikatów, było technologicznym przełomem i można śmiało powiedzieć, że rozpoczęło nowy rozdział w historii polskich mudów.
Do głowy by mi wówczas nie przyszło, że demonstracja technologii, jaką był wówczas Lac, przeistoczy się w pełnoprawną grę, która pochłonie całe miesiące z życia setek graczy. Stało się to za sprawą wielu pomocnych rąk, tak po stronie kodu, jak i tworzenia naszego wielkiego, pięknego świata.
Pełne spolszczenie, które zrodziło Laca, nie było wcale jego jedyną innowacją. Przez lata staraliśmy się pokonywać kolejne bariery narzucane przez wyjściowy kod i szczycimy się naszymi dokonaniami. Rozbudowany język skryptów w krainach, system zmysłów, unikalna flaga zabójcy, obsługa wielu architektur czy IPv6 - to tylko przykłady implementacji napawających nas dumą.
Dlatego właśnie dziś, z okazji budzącej szacunek rocznicy i w ramach urodzinowego prezentu, ogłaszam upublicznienie kodu Laca!
Kod jest dostępny w GitHubie, pod adresem: https://github.com/Lamieur/Lac
Repozytorium zawiera pełne źródła Laca, pliki konfiguracji i minimalny zestaw krain pozwalający go uruchomić, garść dokumentacji oraz pliki projektów mogące wspomóc Was w kompilacji. Instrukcja uruchomienia znajduje się na głównej stronie repozytorium.
Zamierzamy akceptować usprawnienia przesyłane przez graczy, więc jeśli coś w Lacu wymaga poprawy, teraz możecie naprawić to sami!
Te 15 lat było wspaniałą przygodą, obfitującą w wydarzenia nie tylko w świecie Laca, ale także poza nim. Dlatego korzystając z okazji, dziękuję bogom Laca, ale przede wszystkim jego graczom - tylko dzięki Wam nadal nie zgasł! Obyśmy zobaczyli się na jeszcze jednym zlocie!
Szczególne podziękowania należą się Vigudowi, który zmusił mnie do upublicznienia źródeł, ale przedtem miesiącami przygotowywał je do wydania. (Naprawdę liczę na przemowę!)